Mindfulness & yoga

Mindfulness

I 2008 dro jeg på mitt første silent retreat og har etter dette tatt flere kurs i mindfulness i regi av Karma Tashi Ling. Jeg har også tatt et mindfulnesskurs gjennom Mindful Living. Nå mediterer jeg 15-20 minutter daglig. Meditasjon gir meg en indre ro, samtidig som jeg blir effektiv og fokusert. Det hjelper meg i å ta gode valg. Vi mennesker er rett og slett ikke skapt for multitasking, og mange ganger sier vi ja, og velger ukritisk å bruke den dyrebare tiden vår på ting som egentlig ikke er viktige for oss. Mindfulness har også styrket min intuisjon, og jeg har lært meg å virkelig lytte til magefølelsen når jeg står ovenfor både små og store avgjørelser.  Jeg bruker aktivt mindfulness-teknikker i mine coachingsamtaler.

Yoga

Min yogareise begynte våren 2009, da jeg og ei venninne praktiserte yoga sammen på Asthanga Yoga Oslo. Det var noen herlige og svette kvelder, der kroppen gjorde bevegelser – og ble presset inn i stillinger jeg aldri hadde vært med på tidligere. Jeg husker jeg ble overrasket over hvor svett jeg ble, og hvor fantastisk bra trening yoga er, både for utholdenhet, styrke og balanse. Jeg som tidligere hadde drevet mest med langrenn og løping.

Godfølelsen jeg får av utholdenstrening er også fin, men etter yoga sitter følelsen i «mind, body and soul», er på en måte sterkere og gir en dyp ro.

Jeg har gått på gravideyoga gjennom to svangerskap, og vært ivrig på asthanga yoga i perioder. Nå er jeg inne i en slik periode, der jeg praktiserer denne yogaformen flere dager i uka. Det betyr ikke at jeg ikke tar meg en løpetur eller lang skitur innmellom. Jeg elsker naturen, og trenger derfor også slike økter. Det er bare viktig å tøye skikkelig etterpå, slik at dette ikke går utover yogaen.